צרו קשר

    ּ

    עיצוב חדרי ילדים, מ-א' ועד ת' חלק 1

    עיצוב חדרי ילדים… כבר נראה כי הכול נכתב והכול נאמר על הנושא החם והמתחדש הזה.

    לפיכך, ועל מנת לעשות סדר, ריכזתי כאן את הדגשים העיקריים שניתקל בהם כאשר ניגש למלאכת העיצוב/ תכנון/ סידור ואבזור של החדר הכי דינאמי ומעניין בבית.

    א. אחסון: או במילים אחרות: סדר בחדר הילדים! בסעיף זה נכללים: שידות, ארונות, כונניות, ארגזי אחסון, כוורות, מגירות וכו'.

    קבלו טיפ ראשון: התחילו לתכנן את החדר עם מיקום הרהיט הגדול ביותר, שהוא לרוב ארון הבגדים. בחרו למקם אותו בקיר ללא חלון, רצוי לא מול דלת הכניסה (כדי למנוע אשליה של חדר קטן וצר), וקחו בחשבון את מידת הפתיחה של הדלתות (בהנחה שלא מדובר בדלתות הזזה). גם אם לא רכשתם עדיין ארון ואתם ניצבים מול חדר ריק או חדר תינוק (לרוב, מיטה ושידת החתלה בלבד), חשבו צעד אחד קדימה והקצו מקום ווירטואלי לארון, אשר יגיע בעתיד.

    צעצועים הכי קל ונוח לאחסן בכוורת (עומק 40 ס"מ הוא האידיאלי), ויש גם כוורות המשלבות בתוכן ארגזי אחסון על גלגלים, פטנט מקסים ונוח המאפשר גם ניידות וגם חלוקה ל"קטגוריות" (למשל: בובות, מכוניות, קוביות בניה וכו'…). בתוך הכוורת אפשר למקם סלסילות או קופסאות אחסון כדי לעשות מיון נוסף וליצור מראה נקי ולא עמוס. חשוב כמובן לקחת בחשבון את עניין הנגישות, שהצעצועים יהיו תמיד בהישג יד, לכן גם כאשר בוחרים כוורת גבוהה (מעל 120 ס"מ), יש להניח את הצעצועים והספרים המתאימים לילד בקומות הנמוכות, ולמעלה לאחסן דברים שכרגע אינם בשימוש, או משחקים שדורשים שיתוף עם מבוגר.

    גם במיטות תינוק ובמיטות נוער קיימת אפשרות לארגזי אחסון הממוקמים מתחת למיטה, ובהם אפשר לאחסן חפצים עם נפח גדול, כגון: אריזות טיטולים, מצעים, שמיכות , כריות וכו'..

    ככל שתהיו יותר יצירתיים בזירת האחסון, כך החדר יהיה יותר מסודר, מרווח ומזמין למשחק ושהייה.

    ב. בטיחות: אמנם באות ב', אבל זה א'-א'…. הדבר החשוב ביותר בתכנון החדר. אז מה עושים?

    בדקו שאין שקעי החשמל בהישג ידם של הילדים, ואם יש שקע נמוך רצוי לסגור אותו עם סוגר בטיחות מיוחד. בדקו את יציבות הרהיטים בחדר. רצוי לקבע כונניות גבוהות לקיר, מכשירי טלוויזיה רצוי לתלות על זרוע או להניח במקום שאינו נגיש לילד. מראות יש לקבע לקיר בעזרת ברגים, ולא לתלות על מסמר.

    רצוי לא למקם מיטה ישירות מתחת לחלון, ובכלל לא להניח מתחת לחלון רהיט שהילד יכול לטפס עליו. את הרהיטים הישנים בדקו היטב לפני הכנסתם לחדר: אם יש פינות חדות, מסמרים, ברגים חשופים או צבע מתקלף. מעל למיטת הילד לא לתלות מדפים או תמונות עם מסגרת כבדה. ומיטות תינוק – עם תו תקן בלבד!

    ג. גמישות: מילת מפתח בתכנון העכשווי בכלל, ובחדר הילדים בפרט. חדר ילדים מאופיין בשינויים אינטנסיביים: התינוק נולד, תוך שנה (פלוס מינוס) הוא כבר הולך, תוך שנה נוספת כבר יש לו רצונות משל עצמו, אח"כ עולה לגן, לבית הספר, אח חדש נולד, הצרכים והאופי של החדר משתנים לבלי הרף, ואנו מחפשים כל הזמן פתרונות חדשים לשינה, לאחסון, למרחב, ללימוד. הפתרונות לכך רבים ומגוונים

    ולכל משפחה אנו, המעצבים, מציעים את מה שמתאים לאורח החיים שלה.

    אל תחפשו עיצוב מסוים שילווה אתכם 10 שנים, כי זה לא יקרה. חשבו על קו מנחה ועל השינויים העיקריים שיעברו על ילדכם בשנים הקרובות, ותבנו מודל גמיש עם אפשרות לשינוי ורענון בכל תקופה.

    ד. דמיון: נסו להיכנס לראש של הילד.. לשאול את עצמכם (ואותו !) שאלות כמו: "מה מעסיק אותו", "מה מלהיב אותו", "ממה הוא מסתקרן במיוחד", ו"איך זה היה כשהיינו בגילו"… אולי כאשר תתחילו לחפור שם, הראש יפתח ותוכלו ליצור מתוך הדמיון. ואיזה דמיון מפותח יש לגמדים האלה!

    השתמשו בו לטובתכם. לדוגמא, הילד אוהב את הים? אפשר לצבוע את החדר ב-2 גוונים: תכלת (שמיים) וצהבהב (חול), ולעטר את הקירות עם שבלונות בצורת צדפים. הילדה אוהבת פיות? נכין לה חדר בשמנת וסגול, על הוילון נתלה פיות קטנות (אפשר להשיג בחנויות "הכל ב-$") ע"י מגנט דו-צדדי (המתחבר משני צדי הווילון) ונקשט את הקירות עם שבלונה או מדבקות-קיר של פרפרים ורודים.

    ותמיד תזכרו לא להגזים, ועל כך נפרט בסעיף הבא….

    ה. הרמוניה: לא פעם ולא פעמיים אני שומעת את השאלה "איך יוצרים הרמוניה בחדר הילדים?" ובכן, אין לזה תשובה אחת, אבל אנסה בכל זאת לתת את הדגשים לכך. קודם כל, להיות מינימליסטים. אני יודעת שזה קשה כי "צריך" שיהיה הכל. אבל אם נוותר על טלוויזיה בחדר (יש בד"כ אחת בסלון), ואם נבחר צבעים רכים ונייטרלים (בכל מקרה יהיה צבע מהצעצועים, הספרים והאקססוריז), נבחר קו מקשר לרהיטים בחדר (קווים ישרים / מעוגלים / צורות וכו'…), ונדאג לאחסון נכון (ראו באות א'), נוכל ליצור הרמוניה שתשרת אותנו ותהפוך את החדר למזמין, למקום שכיף לגדול בו. והערת שוליים, עם או בלי קשר לעולם העיצוב, אני מאמינה שההרמוניה האמיתית צריכה להיות בלב שלנו, וזה מה שחשוב באמת….

    ו. וילונות: הוילון הוא פריט-חובה בכל חדר ילדים, ולא בכדי… הוא משדר חמימות ורוך, ונותן תחושה ביתית ונעימה. הוילון אינו משמש להצללה בלבד, אלא בעל ערך עיצובי משל עצמו, ומהווה את הבסיס ל"הלבשת החדר".

    מבחר הוילונות הוא אינסופי, אך מתוכו בחרו לכם אחד שיענה על הצרכים וההעדפות שלכם: וילון אטום (בד, ונציאני, במבוק וכו'…) ייתן מענה לחלון ללא תריסים, אשר נשקפת ממנו קרינה חזקה של שמש. וילון שקוף או בהיר ייתן מראה מעודן, רך וקליל. את הוילון תלו על גבי קרניז (שיהיה יותר ארוך מרוחב החלון), ותיווכחו מיד כיצד החדר מקבל גם אופי וגם יופי.

    המלצה שלי: וילונות מבד טבעי, שקל לכבס ולגהץ, או שילובים של בדים עם אפליקציה חביבה, כאן אפשר להעיז ולהשתולל, אך לזכור כי הוילון הוא דומיננטי, ולכן רצוי לבחור וילון שישלים ויתמוך בעיצוב הכללי של החדר.

    ז. זמן מתאים: כל זמן הוא הזמן המתאים לפעולה כל כך מהנה כמו עיצוב ושדרוג החדר, אך יש זמן מתאים קצת יותר, והוא בחודשי האביב והקיץ. בחודשים אלה, באופן טבעי, יש יותר מעברי דירות, הילדים בחופשה ולכן אפשר לרתום אותם למשימה, ובכלל- ההרגשה של ההתחדשות באוויר (או אולי זה המזגן?…)

    שעות האור המרובות עוזרות לנו להיות יותר יעילים ופעילים, הצבע מתייבש מהר יותר על הקיר, ואם אפשר בין בחירת וילון להעמסת מזרון גם ללכת ולטבול בים, אז למה לא, בעצם?…

    ח. חדר תינוקות: ההשקעה הגדולה בחדר התינוק/ת צריכה להביא בחשבון שבתוך שנה- שנתיים (גג) יש לכם ילד בבית, משמע: בנאדם עם דרישות, רצונות, ואורח חיים שונה לחלוטין מזה שהיה כשהוא אך נולד… הצרכים בחדר משתנים כהרף עין ורצוי שנערך לכך מראש. נכון, לצבוע חדר מחדש זאת לא עבודת פרך אך גם לא דבר שנרצה לעשות אותו כל שנה – שנתיים. הכינו את החדר וקשטו אותו עם חשיבה עתידית, כלומר, עדיף לתת את הטון באקססוריז (וילון, שטיח, תמונות וכו'…) שאותם ניתן להחליף בקלות, מאשר להוציא הון על עיצוב שכבר לא יתאים בעוד שנה.

    צבעו את החדר בצבעים פסטליים רכים. עדיף להימנע מצבע לבן, ובמקומו ללכת על גווני האוף-ווייט או שמנת לסוגיה. הלבן הינו צבע ממריץ ואנו רוצים ליצור אווירה יותר רכה, חמימה ורוגעת.

    וודאו כי החדר מאוורר ויש בו תאורה טבעית טובה (לפחות חלון אחד), ויהיה טוב גם להוסיף תאורה רכה ללילה: או מנורת קיר עדינה, או תאורה מרכזית עם עמעם ("דימר").

    חלום: מה החלום שלכם? בחדר הילדים תוכלו להגשים כמעט כל חלום ילדות שלא בא עדיין על סיפוקו. חדר נסיכות קסומות עם מיטת אפיריון, חדר דרקונים או אבירים, חלליות מעופפות או ממלכת דיסני. היצרנים כבר ידאגו שלא תצאו בידיים ריקות בכל מה שקשור לעולם הפנטזיה. היום תוכלו להגשים כמעט כל חלום, ובאמצעים פשוטים יחסית. כמובן שכל זה בהנחה שתישנו היטב בלילות ותספיקו להגיע לעולם החלומות….

    ט. טפטים, שבלונות ועיצוב הקירות: זוכרים את הבית של סבתא בשנות השבעים? אז זהו ש…הטפט עם הפרחים הצהובים, זה שחלמתם לקרוע בלילה כשהיא ישנה, חזר לאופנה ובגדול…

    באופנת הטפטים אין גבולות להיצע המרהיב ולשלל הדוגמאות והטקסטורות. אפשר לשלב את הטפט בעיצוב החדר, להדביק על קיר אחד, או חלק ממנו, וליצור את המראה הנכון לכם.

    היום ניתן גם להשיג מדבקות-קיר במגוון עיצובים וגוונים. היתרון הגדול של המדבקות לעומת הטפטים הוא שניתן להסיר אותן בקלות, וכמובן המחירים הנוחים והאטרקטיביים.

    אופציה אחרת לעיצוב הקירות היא להשתמש בשבלונות. את השבלונות ניתן למצוא בחנויות למלאכת-יד או ברשתות. מצמידים את השבלונה לקיר עם מסקינגטייפ, ובעזרת ספוג טבול במעט צבע ממלאים את החלל הריק. לשבלונות יתאים כל צבע אקרילי באיכות טובה. רצוי להתאמן קודם על בריסטול ואחרי שהתוצאה טובה, לעבור לקיר. רעיונות: כבשים קופצות, שיירת מכוניות, דובונים, פרפרים, ירח וכוכבים וכל העולה על דמיונכם (ראו באות ד')…

    י. ילדים שמחים (לעזור): זה טוב וחשוב להתייעץ עם הילד ולשאול לדעתו, אך דעתכם חשובה לא פחות. תנו לילד יד מכוונת ואל תציפו אותו באפשרויות. תנו לו לבחור בין שתי אפשרויות טובות, שירגיש שהוא שותף בתהליך העיצוב. אל תבטלו את דעתכם השפויה לנוכח "שיגעונות חולפים" (ראו באות נ'), וקחו את כל תהליך העיצוב בכיף ובאהבה. המסר הבלתי מילולי יחדור אל הילד והוא מייד ירגיש בקסם שקורה וישמח להיות חלק ממנו. בסופו של דבר, מה עושה אותנו יותר מאושרים מלראות אותם מחייכים?….

    כ. כפיים!: אחרי שעיצבתם חדר מדהים לנסיך/ה שלכם, אתם בטח רק מחכים ומצפים למבול של מחיאות כפיים. אז מי בתור? סבתות, דודות, אחיינים, חברים… התכוננו לביקור, פרשו את השטיח האדום והכינו ספר מבקרים (ותה עם עוגה מפנקת, אף פעם לא מזיק…), שאף אחד לא יעזוב בלי להעלות את התפעלותו על הכתב. ואם לא ידעתם שובע, צלמו את החדר ורוצו להשוויץ בפורומים באינטרנט. אייקון של "מחיאות כפיים סוערות" מובטח.

    למעלה

    אנחנו כאן לעזרתך!

    מלאי את הפרטים שלך ונשלח לך הצעת מחיר משתלמת לצילומי הריון.

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ